sunnuntai 23. marraskuuta 2008

Talouskriisi myös markkinatalouden kriisi

Viime kuukausina valtiot ovat avokätisesti pelastaneet pankkeja, jotka ovat sijoitelleet asiakkaidensa rahoja erittäin riskipitoisiin tuotteisiin, joita on johdettu Yhdysvaltojen roskalainoista, joita on annettu maksukyvyttömille asiakkaille. Nyt Yhdysvalloissa myös kolme suurta autonvalmistajaa, General Motors, Ford ja Chrysler, ovat akuutissa rahapulassaan vaatimassa liittovaltiolta lainaa. Valmistajien johtajat uhkaavat jopa kolmen miljoonan työpaikan menetyksellä, jos lainaa ei anneta.

Luottotappioiden ja rahapulien syypäitä ovat pankkien ja autotehtaiden johtajat, joiden vastuulle sanotut yritykset on annettu. Nyt johtajat vuoroin vaativat ja rukoilevat asiakkaitaan ja veronmaksajia korjaamaan heidän tekemänsä virheet. Kuplan pullistumisen aikana johtajat ovat johtajien tapaan tienanneet miljoonia. Kuplan puhjettua todellisia voittajia taitavat olla juuri nämä johtajat.

Autotehtaiden johtajien mielestä tehtaiden rahapulan syy on yleinen talouden alamäki. Todellisuudessa vähintään yhtä merkittävä syy ovat johtajat, jotka eivät osaa johtaa autotehdasta. Japanilaiset autonvalmistajat, erityisesti Toyota, ovat tehneet kovaa tulosta samalla kun yhdysvalloissa on tehty kovaa tappiota. Autojen valmistaminen kannattavasti on siis mahdollista.

Pankkimaailmaankin on ilmeisesti ahneus iskenyt kyntensä syvälle. Kaikki palvelut muuttuvat maksulliseksi, ja asiakkaat ajetaan luukulta nettiin. Eihän tämä vielä mitään, mutta kun lisäksi ostellaan holtittomasti velkakirjoja. Pankin liiketoiminta perustuu pitkälti asiakkaan luottamukseen. Mihin pankkiin voi nykyään vielä luottaa? 

Miksi autonvalmistajat tai pankin pitäisi nyt pelastaa? Eikö markkinatalouden henki ole, että huonosti hoidetut ja kannattamattomat yritykset laitetaan konkurssiin? Millaisen viestin valtioiden johto antaa liike-elämälle pelastamalla ahneuteensa ja huonoon johtoon sortuneet pankit? Voiko pankin johto jatkossakin elää tuhlaajapojan elämää tietäen, että perikadon koittaessa veronmaksajat pelastavat? Entä autotehtaat, lentokonetehtaat tai telakat?

Ei kommentteja: