Nopeudensäädin on laite, joka säätää ajoneuvon moottoritehoa kuljettajan puolesta sopivan nopeuden ylläpitämiseksi. Säätimen tarkoitus on vapauttaa kuljettaja tylsästä ja melko helposti automatisoitavasta tehtävästä sekä pienentää ajoneuvon energiankulutusta. Luonnollisesti ajoneuvon nopeuden, suunnan ja paikan valinta on vielä toistaiseksi kuljettajan tehtävä.
Energiankulutuksessa ihmissäätäjä ja kone käyvät tällä hetkellä melko tasaväkistä kilpaa. Koneella on etunaan mahdollisuus tarkkaan anturointiin ja tiedonvaihtoon ajoneuvon muiden tietojärjestelmien kanssa. Kone ei väsy eikä kyllästy. Ihmisellä on taas etunaan äly, kokemus ja näkö, joiden avulla se voi ennakoida tulevia tilanteita. Tosin koneetkin ovat jo saaneet eräänlaisia näköaisteja: jo vuosia on ollut kaupallisesti saatavana järjestelmiä, jotka tutkan avulla mittaavat muiden ajoneuvojen paikkoja ja säätävät nopeutta näiden avulla siten, että turvallinen etäisyys muihin ajoneuvoihin säilyy.
Yksi suurimmista näköaistin tuomista eduista on kyky ennakoida pinnanmuotoja. Jos edessä on mäennyppylä, ei välttämättä kannata ylämäessä nostaa tehoa nopeuden ylläpitämiseksi, jos on selvää että alamäessä nopeus karkaa liian suureksi. Miksi tähän kuitenkaan tarvittaisiin näköaistia? Eikö kartta riittäisi? Ajo-opastimiahan on saanut kaupasta jo vuosia. Eikö niihin voisi lisätä sen kolmannen koordinaatin eli korkeustiedon? Nopeudensäädin voisi käyttää tätä tietoa päätöksenteossa. Varmasti säätimien tekijät ovat jo tulleet ajatelleeksi tätä, mutta miksi he eivät ole toteuttaneet ideaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti